BACK

HYDROLIFT T20 / T18

s-acc1.jpg (27137 bytes)S-rooster3.jpg (17191 bytes)

En numera klassisk offshorebåt som fortfarande håller för att vara bland det bästa som existerar i klassen. Till skillnad från de flesta andra extrema sportbåtar så är denna båt förhållandevis bred vilket ger användbara innerutrymmen. Det breda däcket är aerodynamiskt utformat vilket genererar lyftkrafter och bidrar till den extraordinära prestandan. Båten går mycket högt vid högfart och det är alltid en lika hissnande känsla att åka dessa båtar i över 60 knop. Det käns mer som att flyga lågt än att pressa sig fram genom vattnet.

T20 är konstruerad av Egil Ranvig och är en 24 graders V-botten med konvex skida och balanssteg. Där finns tre par steglister samt ett mindre tvärsteg i mitten av båten. Standardkonstruktionen gjordes i E-glas rowing med ISO-polyester. Vissa båtar byggdes med divinycell sandwich i däck och skrovsidor. I botten finns 5 längsgående stringers och den laminerade trädurken gör skrovet till en stark boxkonstruktion. Den ursprungliga T20 saknade framsteget som markerar övergången till skidan. Dessa ursprungliga båtar hade också en annan typ av inredning.

Modell Längd Bredd Vikt Rekommenderad motorstyrka
T17 5.25 1.92 260 60 -  90
T18 5.65 2.05 290 60 - 140
F18 5.65 2.05 300 50 - 150
T20 6.07 2.07 360 115 - 225
F20 6.07 2.07 370 100 - 225

Originalbroschyrer     Svenska     framsida     sid 1     sid 2     baksida
                                     Norsk        fremside     sid 1     sid 2     bakside

Hydrolift R20 / R18

R20 är egentligen inget annat än en T20 utan inredning och ett annorluda laminatschema. Baksätesutrymmet täcktes vanligtvis av ett racingdäck med karaktäristiska aerodynamiska kåpor. Även ett tandemdäck förekom. Båttypen har används flitigt på tävlingsbanorna i klass 1.3 och 2-liter där den vunnit otaliga segrar och slagit flera hastighetsrekord. Ett antal båtar har även kört Offshore Circuit Racing (OCR) i storbrittanien. Endast ett fåtal R18 har byggts och orsaken är klassreglerna för offshoreracing. En 20-fots båt blir mer optimal med tanke på den effekt och minivikt som gäller i klass 3B där R18 klassar in.

Att R-båtarna varit så otroligt framgångsrika på tävlingsbanorna är extra uppseendeväckande då man beaktar att detta egentligen är en fritidsbåt och inte en specialutvecklad tävlingsprodukt.

r20-2.jpg (124524 bytes)
R20 i "side by side"-version i klass 1.3 liter (90 hk).

N269_rear1.jpg (41861 bytes)
R20 i tandem-version i klass 2 liter (200 hk).