BACK

 

 

HYDROLIFT T17 / HYDROLINE 525

 

 

 

 

 

Data

Längd Bredd Vikt Toppfart Standardutrustning
5.25 m 1.95 m 250 - 320 kg 50 hk 32 - 36 knop
60 hk 38 - 40 knop
90 hk 45 - 50 knop
150 hk 62 - 65 knop
225 hk 75 - 80 knop
Framstolar, baksäte, självdränerande durkmattor, brytarpanel, elektrisk länspump, rostfria beslag, kapell, kraftigt styrsystem
         
Detta är den första konstruktionen i Egil Ranvigs klassiska Hydroliftserie. Båten introducerades under första halvan av 80-talet och blev snabbt en stor succé. Båten hade vackra linjer och en prestanda som på den tiden inte ens matchades av renodlade racingbåtar. Den stora efterfrågan på T17 gjorde att de större modellerna T20 och  T18 utvecklades.

T17 är ett 24 graders V-bottenskrov med konvex skida och balanssteg vilket ger den extrema sjöegenskaper och mycket goda prestanda med given motor. Båten har avsevärt lägre sidoprofil och därmed extremare proportioner än T20 vilket gör den stabilare och mer lättkörd. Den saknar det främre tvärsteget som infördes på den andra generationens T20. Detta medför säkrare kurvtagningsförmåga än sin storebror vilken kan ha en tendens att hugga i tvära högfartsgirar. Inredningen är något enklare med mindre stolar och utan sidopolstring vilket gör den mer praktisk.

De som ägt en T17 brukar kalla den "den perfekta sportbåten". Den är lätt och behändig och kan enkelt hanteras på en vanligt trailer. Man åker fort även med liten motor och det finns egentligen inget väder då man inte kan ta sig fram i hög fart med denna båt. Med måttliga motorer så blir båten extremt bänslesnål och lättkörd och den fungerar utmärkt till dagsturer, vattenskidåkning och sjösport.

Nyproduktion av denna klassiska nöjesmaskin är planerad inför 2014!

 

wakeboard.jpg (59802 bytes)
Wakeboardåkning efter Hydroline 525 - fungerar bra även med 50 hk fyrtaksmotor.

Formarna till T17 såldes på 90-talet till Göteborgsbaserade Hydroline där produktionen fortsatte fram till år 2000 under namnet Hydroline 525. Skrovet användes senare till en 6-meters RIB efter ett framgångsrikt prototypprojekt 1995. Den sk. "Lakritsbåten" slog dåtidens hastighetsrekord för RIB med en prototyp baserad på det klassiska skrovet. Rekordet noterades i Guiness Rekordbok 1996.

Formarna finns fortfarande kvar hos Hydroline men båten är fn. ej i produktion. Planer finns eventuellt på en begränsad tillverkning...

 

525r_c.jpg (98084 bytes)
Hydroline 525 med 90 hk på akterspegeln

r17c.jpg (25280 bytes)
Hydrolift R-17 i klass 1.3 liter når farter på över 55 knop.

 

Hydroline 525 (T17) som RIB

lakrits1.jpg (42986 bytes)

Lakritsbåten - RIB world speed record 1995 (76.4 knop)
Byggd på Egil Ranvigs klassiska T17-skrov

(numera Hydroline 525)

rib6002.jpg (77792 bytes)
Med aerodynamiska gummipontoner blir 17-fotaren en 6 meters RIB - snabb även med 50 hk fyrtaksmotor.  Denna modell togs fram efter framgångarna med Lakritsbåten 1995.
rib6001.jpg (29958 bytes)