PROJECT H18 |
Detta är ett av Hydrolines största forsknings och utvecklingsprojekt. Syftet är att utveckla en kommersiell standardplattform i form av marknadens mest energieffektiva skrov. Projektet har pågått sedan 1996 och har nu uppnått kravspecifikationerna. Kvalifikationstestning och slutdokumentation har påbörjats. Produkten i form av ett licenspaket med full dokumentation kommer att kunna erbjudas under 2015 om testningen fortlöper enligt plan. |
Skrovet har unika egenskaper och är
optimerat att vara effektivare än alla motsvarande skrov på marknaden i planingsfarter
under 50 knop. Konstruktionen är jämförelsevis stor, bred och stabil och är tänkt att
kunna ersätta alla befintliga skrov mellan 5.50 - 6.15 meter, vilket omfattar
volymproduktionen på den skandinaviska marknaden. Båten har en ny typ av
bottenkonstruktion (QV) vilken ger effektivare hydrodynamik och bättre verkningsgrad.
Skrovet klarar sig i princip med halva motoreffekten jämfört med traditionella skrov och
samma prestanda. Linjer och skrovgeometri är utformade för att ge mer avancerade sjöegenskaper än traditionella skrov. |
Skrovdata: Versionsnummer: 3.1 Längd: 615 cm Bredd: 230 cm |
Bottenkonstruktion: QV 24 (Kvantifierad V-botten med 24 graders progressiv vinkel) |
Teststatus:
Version 3.5 är under utveckling (February 2015).
Version 4.0 är under utveckling parallellt med 3.5. Ny testbåt Q2 - 2015 |
Bilderna föreställer
referens-testbåt 3.3 som används till kvalifikationstestning med motorer mellan 20 - 150
hk. Däcket på denna båt är one-off och kommer inte att produceras. Skrovet är däremot byggt i form. |
Testbåten är ett flytande laboratorium, fullproppat med mätutrustning, barlastsystem och sensorer. Denna testbåt kommer att pensioneras under Q2 2015 då en ny båt med uppdaterat skrov ersätter denna.. |