BACK

f20_top.jpg (107988 bytes)

Hydrolift F20 / F18

Hydrolift F20 utvecklades senare än T20. Den gjöts i samma skrovform men hade ett öppet däck med mittpulpet och baksäte. Båten blev snabbt populär hos lite mer erfarna entusiaster som insåg båtens otroliga potential. Här fanns en familjebåt som kunde gå i 65 knop med en vanlig motor och dessutom ta sig fram i vilket väder som helst. Många tillverkare har försökt "återanvända" racingskrov i 21-fotsklassen till styrpulpetbåtar men resultatet blir sällan bra eftersom en racebåt är smal och rank med otillräcklig bärighet för vardagsbruk. Detta gäller dock inte Hydrolift vilken är förhållandevis bred och från början är konstruerad som fritidbåt (av det extrema slaget). Den fungerar utmärkt i de flesta farter och att den dessutom varit framgångsrik på tävlingsbanorna är ett vittnesmål om konstruktörens genialitet.

F20 / F18 levererades oftast i vit eller blå färg. Senare ändringar var en tvärvägg med lucka till stuvutrymmet under fördäcket.

Modell Längd Bredd Vikt Rekommenderad motorstyrka
T17 5.25 1.92 260 60 -  90
T18 5.65 2.05 290 60 - 140
F18 5.65 2.05 300 50 - 150
T20 6.07 2.07 360 115 - 225
F20 6.07 2.07 370 100 - 225

Originalbroschyr        Framsida         Baksida